Představení motorů
BOSCH
Robert Bosch GmbH je německá společnost, založená v roce 1886 Robertem Boschem.
Sídlem celosvětové skupiny s 421 300 zaměstnanci (stav v roce 2022) je město Gerlingen, severozápadně od Stuttgartu. Logem firmy je stylizovaná kotva elektromotoru. Skupina Bosch v současnosti zahrnuje asi 280 vedlejších firem, z toho 230 jich má své sídlo jinde než v Německu. Se základním jměním přibližně 1,2 miliardy eur je skupina Robert Bosch GmbH v současnosti největší firmou s právní formou GmbH. V Německu má skupina 80 výrobních míst a 133 400 pracovníků (stav v roce 2022, v roce 2008 to bylo 112 300 zaměstnanců).
Přehled testovaných motorů Bosch
Bosch Performance Line CX race | Bosch Performance Line SX | |
---|---|---|
Točivý moment | 85 Nm | 55 Nm |
nominální Výkon | 250 W | 250 W |
VÁHA | 2,7 kg | 2,0 kg |
Firma Bosch v poslední době představila hned dvě novinky a my jsme nelenili a podrobili obě srovnávacímu testu.
Nová éra lehkých elektrokol s neviditelným motorem a extrémně nízkou váhou je tady, to je varianta motoru Bosch Performance Line SX.
Působivá závodní forma limitované edice motoru Bosch, to je zase motor Bosch Performance Line CX Race, který tak odlehčuje i těm nejnáročnějším závodům.
Parametry jsou jedna věc, ale jak obstojí motory v reálném provozu, to je věc druhá a proto Vám přinášíme tento test.
Obsah článku
Podmínky TESTU
Kde a na čem jsme jezdili?
Elektromotory Bosch jsme testovali v průběhu května a června 2023. Počasí nám v tomto období opravdu přálo a tak jsme trávili na kole opravdu teplé dny, kdy jste tedy nebyli počasím jakkoliv omezováni. Velkou část testu jsme realizovali na domácí půdě v oblasti Kokořínska, kde máme hned několik testovacích okruhů. Na těchto okruzích máme naježděno spoustu kilometrů, proto umíme celkem přesně porovnat chování jednotlivých elektromotorů, jejich vlastností a reálných dojezdů.
Test probíhal z většiny mimo asfalt, preferovali jsme lesní cesty, traily a nechybělo ani prudké stoupání z kokořínského údolí! Abychom motor otestovali i ve větších kopcích, vyrazili jsme několikrát do Českého středohoří, kde se nachází mnohem prudší a delší kopce než můžeme nalézt na domácí půdě. Pro zaručení co největší objektivity testu se na elektrokole vystřídaly dva testovací jezdci. V součtu jsme najeli necelých 1000 km.
Testovaná elektrokola
Haibike Hybe 11
- motor: Bosch Performance CX Race
- točivý moment: 85Nm
- baterie: 750Wh
- velikost kol: 29"/27,5"
- počet převodů: 12x
- více
KTM Macina Scarp SX Prime
- motor: Bosch Performance SX
- točivý moment: 55Nm
- baterie: 400Wh
- velikost kol: 29"
- počet převodů: 12x
- více
První pocity
Bosch Performance CX Race
Test motoru Bosch Performance CX Race probíhal na novince od německého výrobce Haibike, jednalo se o model Haibike Hybe 11.
Projev motoru
Jedná se o skutečně silný motor, což jsem poznal hned při prvním šlápnutí do pedálu. Motor nám dávkuje svou sílu už při nižších otáčkách a zabírá tedy hezky odspodu. S tímto motorem se nemusíme bát vydat i do těch největších stoupáních třeba v Alpách, tento motor si s nimi hravě poradí. Jeho silou jsme byli skutečně okouzleni.
Hlučnost v normě
Zvukový projev motoru je stejný jako u sourozence Bosch CX 4.gen. a nijak zásadně nemění charakter se zvyšujícími se otáčkami motoru. Motor si poklidně ševelí, s čím jsem já neměl vůbec žádný problém, je to typický zvukový projev jako u ostatních motorů Bosch.
Důležité pro mě bylo, že se nevyskytovaly žádné nestandartní zvuky, ale zvukový projev byl takový, na jaký jsem u motoru Bosch zvyklý.
Ať se zapnutým motorem, tak při jízdě bez motoru byl motor kultivovaný a neobtěžoval nás svým zvukovým projevem.
Provozní teplota motoru
Zde se není potřeba nějakým delším způsobem zastavovat. U motorů elektrokol k jejich zahřívání skutečně dochází, důležité je, aby to nepřekročilo únosnou míru, nespálili jsme si o motor např. nohu a toto zahřívání také nemělo vliv na jejich výkon, což se u některých levnějších motorů skutečně děje, u Bosch motorů se toto nedá čekat a také se nic takového neprojevilo.
Zpracování motoru
Vysoce kvalitní pouzdro Performance Line CX Race Limited Edition je provedeno v grafitově šedé barvě. Logo a akcentní barvy jej odlišují od ostatních pohonných jednotek. Elegantní design a speciální povrchová úprava zdůrazňují robustnost, agilitu a odolnost pohonné jednotky.
Kvalitativním zpracováním je to tedy klasický a špičkový motor Bosch.
Jízda bez asistence motoru
Pocitově se na kole dá celkem bez problému ušlapat i delší úseky po rovině bez asistence motoru. Není to věc, kterou bych na elektrokole přímo vyhledával, ale jsou samozřejmě situace, kdy motor potřebujete vypnout nebo se Vám baterie vybije a vy musíte šlapat za své.
Motory Bosch CX mají válečkovou spojku a ta nám právě umožňuje pohodlné šlapání i při vypnutém mortu.
Výkon
Papír vs. realita
Co je psáno, to je dáno a u motorů Bosch to platí dvojnásob, jsou motory, kde je nějaký výkon udáván výrobcem, ale realita je nakonec úplně jiná u motorů Bosch by jsme ale strčili ruku do ohně za to, že výkon, který je výrobcem udávaný, motor skutečně vydá.
Zde je výkon motoru opravdu brutální a ač jsme u motorů Bosch na jejich sílu i v nižších otáčkách zvyklí, zde nás tato síla opravdu překvapila.
Výhody:
- Vysoký výkon motoru (papírové hodnoty odpovídají realitě) i v nízkých otáčkách
- Přirozený projev
- Okamžitá akcelerace
- Maximální úroveň podpory 400%
- Stabilní a vyrovnaný chod
- Ochotně se rozjede i na těžší převod
Nevýhody:
- Méně citlivé odpojení motoru při překonání hranice 25 km/h
První pocity
Bosch Performance SX
Test motoru Bosch Performance SX probíhal na novince od rakouského výrobce KTM, jednalo se o model KTM Macina Scarp SX Prime.
Projev motoru
Pokud motoru dáte to, co potřebuje, dá Vám on, to co potřebujete Vy, tedy dostatečnou přípomoc do šlapání, motor je náročný na vyšší kadenci, tedy při více jak 70 otáčkách za minutu, pracuje motor velmi svižně. Pod tuto hodnotu jeho síla uvadá a ztrácí dech.
Na druhou stranu udávaná hodnota kroutícího momentu 55 Nm, se nám úplně nezdá, pocitově by jsme řekli, že jsme někde kolem 65-70 Nm.
Tedy u tohoto motoru je podle mě zásadní, více jak u silného bratra Bosch Performance CX Race správné řazení, aby jsme motor kadenčně udrželi v těch správných otáčkách.
Potěšení pro uši.
Motor na nás působil určitě zvukově decentněji než klasická varianta CX, což pak i přinášelo klidnější zážitek z jízdy.
Ani zde se nevyskytovaly žádné pazvuky a to jak při chodu motoru, tak i při jízdě s motorem vypnutým.
Takže bych to shrnul tak, že tento motor ve srovnání s konkurencí jistě patří mezi ty tišší.
Do budoucna pro Vás chystáme test hlučnosti nejčastějších motorů a zde budeme hlučnost pomocí hlukoměru reálně měřit a tyto hodnoty srovnávat.
Je to střízlík
Na první pohled je motor určitě menší a užší, ale vizuelně i jinak na kole usazený, toto usazení je také dáno tím, že klasický CX je ke kolu uchycen 3 šrouby, zde si výrobce vystačil pouze se dvěmi montážními místy.
Díky užšímu provedení motoru se nám také snížil Q faktor a tedy náš postoj na pedálech už není tak široký, jako u modelů Bosch CX.
Samotné materiálové provedení motoru je z hořčíku a i díky tomu jsme na 2kg reálné váhy, což je oproti motoru řady CX o necelé kilo méně.
Jízda bez asistence motoru, příjemné překvapení.
Motor na nás tedy působil pozitivně pokud jde o zvukový projev, ale i jeho minimální odpor při jeho odpojení byl překvapující, zde bych odhadl, že tento parametr je tak o 50% lepší než u variant CX, na druhou stranu, zde působí i lehčí váha elektrokola.
Výkon
Papír vs. realita
Většinou jsme s výrobci v rozporu, pokud jde o udání maximálního výkonu motoru a někdy nám může přijít, že si výrobce hodně fandí, ale u motorů Bosch se toto kouzlení s čísly neděje, naopak zde by jsme řekli, že motor je v reálu určitě silnější, než údaj, který výrobce hodil na papír.
Výkon motoru si můžete i pomocí aplikace naladit optimálně k Vašemu pocitu, kdy motor pak může působit dravěji a nebo naopak klidněji.
Výhody:
- Užší motor, užší postoj v pedálech
- Tichý chod
- Velmi citlivé odpojení při překonání hranice 25 km/h
- Maximální úroveň podpory až 600%
- Minimální odpor při vypnutém motoru
Nevýhody:
- Nutnost vyšší kadence šlapání, aby jsme využili plně potenciál motoru
- Vyšší nároky na správné řazení cyklisty
Dojezd
a spotřeba
Bosch Performance SX vs. Bosch Performance CX Race
U motoru SX obecně asi nemůžeme čekat, že 400 Wh kapacity vydrží extra dlouho, zejména pokud si bude jezdec užívat eMTB jízdy skutečně naplno. Podle našeho testu to ale není vůbec špatné. Navíc už je dostupná přídavná baterie PowerMore 250. V kombinaci s ním a hlavním akumulátorem CompactTube 400 můžete díky akumulátoru PowerMore 250 zvýšit dojezd o více než 60 procent.
Hodně zajímavé pro cyklistu je pak srovnání dat o jízdě v aplikace E-Bike Flow. Nám pak z toho vyšlo, že dojezdově se oba motory nebudou moc lišit, i když mají oba jinak silné akumulátory, ale zase odlišně nastavené výkony motoru. Pocitově pak jistě vydáte větší úsilí do šlapání na tomto SX a to je dáno hlavně tím, že potřebuje větší kadenci a při nižší frekvenci motor tolik nepomáhá a to nám samozřejmě na druhou stranu snižuje odběr z baterie a tím prodlužuje dojezd.
Malý SX motor je hodně úsporný, pokud si přípomoc rozumně dávkujeme ujede na baterii 400Wh opravdu hodně a to máme ještě možnost si dokoupit baterii PowerMore 250Wh.
Na konci testování jsme provedli hrubý propočet spotřeby a dojezdu obou motorů a jen díky silnějšímu akuulátoru o cca 10% vyhrál motor Bosch Performance CX Race, ale to jsme nebrali v potaz úplně všechny proměnné, jako váhu jezdců a i malinko odlišné trasy a určitě i řazení.
Pokud jde o spotřebu a dojezd, hodně bude také záležet, kde na daných motorech zrovna pojedeme, v těžším terénu bude spotřeba u lehčího motoru jistě odlišná než při poklidné trase s malým převýšením, zde za nás bude kapacita baterie ubývat o něco rychleji, než u tučnějšího bratra CX Race.
Pokud si budete chtít propočítat teoretický dojezd u obou motorů sami, bezvadný je dojezdový asistent.
Prodlužte si svůj dojezd
Rozšiřte si možnosti a posuňte vaše hranice tam, kam jste si to ani neuměli představit. Externí baterie pro modely s motorem Bosch Smart.
Ovládání
Oba modely byly vybaveny stejnými ovládacími prvky. System Controller je řídicí jednotka pro elektrokola s Chytrým Systémem, která se omezuje na nejnutnější prvky. Vědomě omezený počet funkcí a informací usnadňuje rychlý přehled a nerozptyluje při jízdě.
Ovladač System Controller je hladce integrován do horní trubky rámu - již tak robustní společník je takto navíc chráněn, téměř nepřitahuje pozornost a je ideální pro sportovní výlety a designově zaměřené příznivce elektrocyklistiky.
Doplňující Mini Remote nebo. Umožňuje bezpečnější ovládání elektrokola a displeje, přístup k více funkcím a používání praktických doplňkových funkcí, jako je například chytrá pomoc při tlačení.
Můžete také zapnout nebo vypnout světlo elektrokola. Jsou bezdrátově připojeny k System Controlleru a lze je flexibilně připevnit na řídítka:
Mini Remote pro standardní řídítka, jako jsou u eMTB.
Výhodou chytrého systému je, že System Controller představuje pojítko mezi vaším elektrokolem a aplikací eBike Flow.
Slouží jako rozhraní pro přenos aktualizací softwaru z aplikace eBike Flow prostřednictvím rozhraní Bluetooth do vašeho eBiku a je alternativou k ovladači LED Remote. System Controller vám umožňuje využívat také inteligentní funkce, jako je například eBike Lock.
Slabiny
Kde nic není, ani smrt nebere.
Při našich testech se nejen snažíme najít na daných produktech to pozitivní, ale samozřejmě hledáme i negativa, leč zde u těchto dvou motorů je to skoro nadlidský úkol.
Tím, že se jedná o motory Bosch a Bosch sám o sobě je motorem špičkovým, je to takový Mercedes mezi elektromotory a u Mercedesu těch negativ také moc nenajdete.
Samozřejmě by se dali uvést poznatky, které ale patří charakteristicky k těm motorům, ale s nimi by už to měl zákazník zakupovat.
Motor Bosch Performance SX, jak už jsem si uvedli potřebuje vyšší kadenci šlapání, aby jste plně využili jeho potenciál a je určen pro jezdce, kteří hledají sportovnější jízdu, více podobnou ježdění na běžném elektrokole.
Motor Bosch Performance CX Race je zase motor, který má o něco málo vyšší váhu a vyšší odpor pří šlapání po jeho vypnutí, ale to nevidíme jako zásadní, ale zase s Vámi zvládne opravdu brutální výjezdy, při opravdu Vaší minimální námaze.
Naše nabídka
elektrokol s testovanými motory
Pokud by jste nakonec přehodnotili Vaše cenové představy o motoru, nebo Vás prostě žádné elektrokolo na daných motorech nezaujalo, máme tu pro Vás naši kompletní nabídku.
Naše kompletní nabídka elektrokol dle kategorie
Potřebujete se
s námi poradit?
Pokud jste ani teď nedošli k výběru pro Vás vhodného elektrokola, jsme tu ještě my a rádi Vám s výběrem pomůžeme a to buď na mailu a nebo nás můžete kontaktovat i telefonicky, nebo si také můžete domluvit schůzku s naším expertem.
Hodně informací k výběru elektrokola Vám poskytne i tato naše stránka.
Domluvte si schůzku s naším expertem
Vybírat něco čemu člověk nerozumí není jednodnoduché a člověk se snadno ztratí v množství parametrů a produktů.
Nezoufejte, rádi vám pomůžeme a vše vám vysvětlíme a poradíme s výběrem toho nejvhodnějšího elektrokola právě pro vás.
Domluvte si konzultaci s jedním z našich specialistů, který se bude věnovat přímo vám a vašim požadavkům. A to jak on-line nebo přímo na prodejně.
Ale úplně nejraději Vás uvidíme u nás na prodejně, není totiž nad osobní kontakt a co se týká výběru elektrokola není nad osobní zkušenost, u nás si elektrokolo můžete vyzkoušet na naší testovací dráze a to Vám kolikrát dá více než tisíc slov.
Přijďte nás navštívit. Budeme se těšit na Vaší návštěvu.
Plná prodejna elektrokol - Mělník
Akumo.cz - největší specializovaná prodejna elektrokol na trhu. Na prodej a servis elektrokol se orientujeme již od roku 2007 a za tu dobu jsme se vyprofilovali do pozice jedničky na tuzemském trhu. Naším cílem je to, abyste si v klidu mohli prohlédnout elektrokola různých značek, s možností vyzkoušení na vnitřním i venkovním testovacím okruhu.
Velký důraz poté klademe na odbornost našich zaměstnanců a špičkový servis, který je nedílnou součástí spokojenosti našich zákazníků. K dnešnímu dni máme v provozu několik desítek tisíc elektrokol, u kterých zajišťujeme kompletní asistenční a servisní služby.