Mondraker Neat RR SL | TQ-HPR50/360 Wh | 160/150 mm (f/r)
17,8 kg ve velikosti L | 11 999 EUR (295 175 Kč.)| Web výrobce
Mondraker sídlí ve španělském Alicante a je již dlouho součástí v závodní sféře MTB, tovární týmy bojují o umístění na stupních vítězů ve světových pohárech ve sjezdu, enduru a eMTB. Španělé jsou také známí svým patentovaným konceptem dopředné geometrie, který kombinuje dlouhý dosah a krátký představec. NEAT je vybaven lehkým motorem TQ-HPR50 a 360 Wh baterií a otevírá zcela novou kapitolu v portfoliu elektrokol společnosti Mondraker. Otáčí se na 29″ kolech a generuje zdvih 160/150 mm (f/r), to vše zabaleno do lehkého karbonového obalu o hmotnosti 17,8 kg (velikost L). Neat vypadá výrazně jako Mondraker, ale motor je sotva znatelný. Neat RR SL se prodává za 11 999 EUR ( 295 175 Kč.) a lze jej zakoupit pouze přímo u autorizovaného prodejce Mondraker. jak si vedl s motorem TQ v porovnání s konkurencí?

Čím se Mondraker Neat RR SL 2024 odlišuje od konkurence?
Se svou štíhlou, nezaměnitelnou siluetou rámu vyzařuje Mondraker NEAT rychlostí ještě předtím, než začnete jezdit, a je jasně rozpoznatelný jako čistokrevný plnokreník od Mondrakeru. Zachovává si typický přímočarý designový jazyk výrobce, přičemž sedlové vzpěry běží paralelně se štíhlou plochou horní trubkou. Navzdory štíhlému vzhledu se toho na rámu Neatu hodně děje, přičemž montážní body na horní i spodní trubce vám umožňují zajistit buď koš na láhev, držák na nářadí nebo volitelný 160 Wh extender. To vám umožní vydat se na delší výpravy do odlehlejších krajin, aniž byste po sobě museli nechávat láhev s vodou nebo přišroubovaný popruh na nářadí. Aby byl čistý vzhled završen, Mondraker spoléhá na vnitřní systém vedení kabelů náhlavní soupravy, který může vypadat úhledně, ale ztěžuje servis kola – skutečná noční můra pro domácí mechaniky.

Skrýt a uhladit! Motor TQ-HPR50 je hladce integrován do rámu Neat – na první pohled je sotva viditelný.
Navzdory tomu, co by štíhlý vzhled Neatu mohl naznačovat, je ve spodním držáku ukryt motor TQ-HPR50 velikosti pěsti, který poskytuje točivý moment 50 Nm a čerpá energii z 360 Wh baterie – druhé nejmenší v tomto testovacím poli hned po Specialized. Turbo Levo SL. Baterie je připevněna k rámu dvěma šrouby a lze ji z rámu vyjmout otvorem ve spodním držáku. Baterii však lze nabíjet přímo na kole přes nabíjecí port na horní trubce, což je mnohem rychlejší a jednodušší než její vyjmutí z rámu. Černobílý TQ OLED displej je úhledně integrován do horní trubice a má pouze jedno tlačítko. To je doplněno minimalistickým dálkovým ovladačem TQ na levé straně řídítek, který spoléhá na kabel pro připojení a poskytuje vynikající haptiku se svými dvěma pogumovanými tlačítky.
Co se týče specifikace Neat RR SL, Mondraker spoléhá výhradně na drahé, vysoce kvalitní a relativně lehké komponenty, včetně zavěšení bling FOX Factory. 36mm vidlice Factory generuje zdvih 160 mm a využívá špičkový, jemně laditelný tlumič GRIP2 – to vše doplněno trochou Kashima crème fraiche! Vidlice je doplněna o 150mm tlumič FOX Float X Factory, který je rovněž dodáván s efektním potahem Kashima a rozděluje sedlovou trubku na dvě části, přičemž proti odletujícím úlomkům ji chrání malý blatník. Lehké brzdy SRAM Level Ultimate od SRAM mohou vypadat skvěle se svým stylovým stříbrným povrchem, ale ve skutečnosti byly navrženy pro XC, což znamená, že neodpovídají silnému charakteru Mondrakeru. Španělský výrobce sází také na několik elektronických součástek: Teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS dropper zajišťuje rychlý a hladký chod, ale nabízí pouze 170 mm zdvihu, což je v tomto testu podprůměr. Hnací ústrojí SRAM X0 Eagle Transmission umožňuje hedvábně hladké řazení i při zatížení. Co se týče kol, Mondraker spoléhá na lehkou karbonovou sadu Mavic Crossmax a pneumatiky MAXXIS, kombinující Minion DHF vpředu a Minion DHR II vzadu, obojí v lehkém plášti EXO+ a tvrdé gumové směsi MaxxTerra. Pro lepší přilnavost v zatáčkách, zejména vpředu, doporučujeme upgradovat na měkčí gumovou směs MaxxGrip.

SPECIFIKACE
Motor TQ-HPR50 50 Nm
Baterie TQ-HPR Baterie V01 360 Wh
Displej TQ O-LED
Vidlice FOX 36 Factory GRIP2 160 mm
Zadní tlumič FOX FLOAT X Factory 150 mm
Sedlovka RockShox Reverb AXS 170 mm
Brzdy S200 mm SRAM0
Převodník Ultimate X0 Eagle AXS Přehazovačka 1x12
Představec ONOFF KRYPTON FG 30 mm
Řidítka ONOFF KRYPTON Carbon 800 mm
Kola Mavic E-Crossmax Carbon 29"
Pláště MAXXIS Minion DHF, MaxxTerra EXO+/MAXXIS Minion DHR II MaxxTerra EXO+ .
TECHNICKÁ DATA
Velikost SM L XL
Hmotnost 17,8 kg
Povol. celková hmotnost 150 kg
Max. užitečné zatížení (jezdec/vybavení) 132 kg
Schválení pro přívěs ne
Příprava pro stojánek ne
SPECIFICKÉ FUNKCE
dostatek místa pro láhev a prodlužovač dojezdu v rámu
Tip na přestavbu: Upgradujte na výkonnější brzdy, jako jsou SRAM CODE, které byly navrženy tak, aby vyhovovaly zamýšlenému použití motocyklu
Co dokáže Mondraker NEAT RR SL 2024 na stezce?
Mondraker vás umístí do sportovní, ale pohodlné pozice při šlapání. Malá baterie však umožňuje pouze krátké dojezdy, což znamená, že Neat není tou správnou volbou pro epické celodenní nadšence – a nikdy nechtěl být! Při jízdě do kopce vyžaduje motor TQ o něco vyšší kadenci šlapání než konkurence, ale přináší velmi příjemný vánek umělého zadního větru prakticky bez hluku v pozadí. V našem skupinovém testu eMTB v roce 2024 se pohon TQ ukázal jako druhý nejslabší hned po exotickém maxon motoru ještě exotičtějšího Spherik E-SMT, který poskytuje pouze 40 Nm točivého momentu. Stejný jmenovitý výkon má pouze 50 Nm Specialized Turbo Levo SL. Při stoupání však odpružení Neat uvádí slabší motor do perspektivy, generuje tuny trakce a zároveň pracuje efektivně bez nadměrného naklánění. Celkově Mondraker vyžaduje větší fyzickou námahu při jízdě a neposkytuje pocit raketoplánu typický pro plnotučné eMTB.
Co brání Neatu zajistit KOM do kopce, zazáří, jakmile sklon klesne. Při jízdě z kopce motor zcela ustoupí do pozadí, takže máte pocit, jako byste jeli na analogovém kole. Díky nízké hmotnosti systému španělský oř cválá zpět do údolí, zaujme živým a hbitým charakterem na plynulých stezkách a díky intuitivnímu a předvídatelnému ovládání se budete cítit pohodlně hned od začátku. Díky tomu je snadné překlopit kolo z jedné zatáčky do druhé, zatímco progresivní odpružení vám umožní vyvinout tuny rychlosti pumpováním přes válečky a zábrany. Žádné jiné kolo vám na plynulých stezkách nepřinese více zábavy! Avšak na drsnějších stezkách s většími kameny je přímá manipulace stále náročnější. Pokud pokazíte linii v rychlých trailových úsecích, kůň rychle ztratí nervy a pokusí se vás sesadit ze sedla. A i když Mondraker Neat nemusí být tak tuhý a přímý jako SCOTT Voltage. Ve srovnání s jinými lehkými elektrokoly v tomto testu, jako jsou Specialized Levo SL a Santa Cruz Heckler SL, se jezdí snadněji, zejména v technických sjezdech. Pokročilí jezdci však mohou těžit z přímé ovladatelnosti a progresivního odpružení, aby se mohli prodírat ošklivými překážkami rychlostí 10 Mach a posouvat až na hranice své i svého kola. Pokud víte, co děláte, mohli byste prostě pustit otěže a nechat španělského koně vyřádit se, alespoň teoreticky! V praxi jsou však slabé brzdy skutečným omezením, které vyžadují dostatek síly prstů na dlouhých strmých úsecích a obírají vás o sebevědomí.
Mondraker se uvolněně prodírá k vrcholu stezky, ale razí si cestu zpět dolů do údolí jako netopýr z pekla!
Velikost | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|
Horní trubka | 595 mm | 615 mm | 640 mm | 660 mm |
Sedlová trubka | 380 mm | 420 mm | 450 mm | 490 mm |
Hlavová trubka | 110 mm | 110 mm | 130 mm | 140 mm |
Úhel hlavy | 64,5° | 64,5° | 64,5° | 64,5° |
Úhel sedu | 76,5° | 76,5° | 76,5° | 76,5° |
Řetězová vzpěra | 450 mm | 450 mm | 450 mm | 450 mm |
BB Drop | 25 mm | 25 mm | 25 mm | 25 mm |
Rozvor | 1 235 mm | 1 255 mm | 1 275 mm | 1 295 mm |
Reach | 450 mm | 470 mm | 495 mm | 515 mm |
Stack | 626 mm | 626 mm | 642 mm | 650 mm |

Kdo by se měl blíže zajímat o Mondraker Neat RR SL 2024 a kdo by se měl porozhlédnout jinde ?
Mondraker se dobře hodí pro ambiciózní jezdce, kteří hledají živý a lehký stroj na rozrývání. Přímá ovladatelnost a rychlá odezva z něj také činí vynikající volbu pro lovce flow trustické cyklistiky a lehkonohé jezdce. Přirozený pocit z jízdy díky minimalistickému systému motoru TQ je zvláště zajímavý pro jezdce, kteří chtějí získat analogový zážitek z jízdy s vánkem umělého zadního větru. Se svým nezaměnitelným designovým jazykem je Neat také skvělou volbou pro ty, kteří oceňují estetiku a nádech španělského vkusu. Úplní začátečníci nezvládnou náročnou ovladatelnost, vztlakoví závisláci zvyklí na plnotučné motory by na trailu nejspíš omdlévali.

Mondraker Neat RR SL 2024 na závěr
Španělský hřebec hledá jezdce s ostrými ostruhami – Mondraker Neat miluje divokou stezku, ale k vedení potřebuje pevnou ruku. Jízda na něm je stejně snadná a předvídatelná jako na analogovém horském kole a odmění vás velkou rychlostí. Je zaměřen spíše na zkušené jezdce než na úplné začátečníky. Se svým decentním designem a temperamentním výkonem přistane někde uprostřed tohoto testovacího pole.
Klady
- Přímé, agilní ovládání
- Čistý, diskrétní vzhled připomínající analogové kolo
- Motor TQ ladí s celkovou koncepcí kola
Zápory
- Brzdy specifické pro XC neodpovídají potenciálu a zamýšlenému použití motocyklu
- Příliš tuhé a přímé pro začátečníky
Nabídka elektrokol s motorem TQ
Nabídka lehkých elektrokol
zdroj: https://ebike-mtb.com/en/mondraker-neat-rr-sl-2024-review/