Na scéně horských elektrokol jsou TQ známí pro maximální výkon. Bavorská společnost vyhrála Design & Innovation Award a nastavila nové standardy s motorem HPR 120S v roce 2018. S uvedením řady Haibike FLYON v témže roce se rychle stala pojmem, rozvířila trh a vyvolala vzrušené debaty. Za předpokladu, že čím více, tím lépe, přinesla na trh nejradikálnější a nejvýkonnější elektrokolo, které je schopné vyvinout točivý moment 120 Nm. V následujících letech řada výrobců modernizovala své motory, takže moment 85 Nm se stal současným standardem.
Vedou však závody ve zbrojení stále většího točivého momentu, výkonu a zvýšené kapacity baterií nevyhnutelně ke zlepšení vlastností elektrokola? Výkonnější motory také spotřebují více energie a potřebují tak větší baterii. S motorem TQ HPR 120S, je téměř nemožné postavit elektrokolo s použitelnou kapacitou baterie pod 25 kg. V současné době se 750Wh baterie etablují jako standard na trhu, ale opravdu potřebujeme tolik? TQ analyzovali současné požadavky a potřeby mnoha eMTB jezdců a značek a předefinovali jejich chápání výkonu.

"Většina jezdců se vrací domů s napůl nabitou baterií."
Daniel Theil, produktový manažer TQ E-Mobility

Co to je výkon?
Výkon elektrokola má mnoho aspektů a každý od toho čeká něco jiného. Výkon elektrokola se v nejpřísnějším slova smyslu dá přeložit jako výkon motoru, který se často zaměňuje za maximální výkon. Maximální výkon ale není vždy ta správná cesta. Proto se vývojáři ze společnosti TQ rozhodli pozorně naslouchat a posoudit požadavky mnoha jezdeckých scénářů.
Umění není dodat maximální výkon motoru, umění je především o tom, najít správnou rovnováhu mezi všemi proměnnými. K čemu Vám bude nejvýkonnější auto, když nedokáže svůj výkon projevit na silnici, nebo projet zatáčku bez nedotáčivosti, nebo přetáčivosti? Někteří jezdci považují maximální výkon motoru a zrychlení na lesních cestách jako měřítko výkonu elektrokola. Jiní ho definují jako hbité a hravé ovládání na trailu. Ať tak, či onak, špičkový výkon elektrokola vyžaduje správnou rovnováhu, která vyžaduje vyladění účinnosti, točivého momentu, velikosti baterie, integrace motoru a baterie do celkového konceptu elektrokola a četné možnosti přizpůsobení pro individuální nastavení.
Různé cílové skupiny mají různé potřeby, a tedy různé definice výkonu elektrokola. Při návrhu nových elektrokol musí vývojáři optimalizovat každý aspekt tak, aby vyhovoval požadavkům konkrétní cílové skupiny.

"Někteří to budou milovat."
Simon Hoffmann, vedoucí oddělení, TQ E-Mobility

Při vývoji nového systému pro elektrokola společnost TQ prohlásila, že podnikla všechny možné kroky aby se poučila z trhu a přizpůsobila svůj výkon potřebám zákazníků. Pokud jde o konstrukci a technologii, bavorská společnost sází na jedinečné vlastnosti a kvality svých stávajících HPR 120S – motory TQ mají velmi vysokou hustotu točivého momentu (točivý moment v poměru k objemu motoru) - tato technologie tvoří základ pro jejich nový systém. Ten je navržen tak, aby byl výkonný a zároveň extrémně kompaktní.

Společnost TQ
Abyste pochopili společnost TQ, musíte pochopit jejich pozadí. TQ nejsou jen výrobci motorů, ale technologická společnost, která mimo jiné vyrábí řídicí elektroniku pro osobní letadla, vesmírné sondy a motory pro lékařské roboty. Technologie vyvinutá společností TQ například umožňuje lékařům provádět minimálně invazivní operaci otevřeného srdce pomocí stroje, který ovládají z druhé místnosti.
Společnost TQ využívá své odborné znalosti v oblasti leteckého inženýrství k výrobě motorů s nejvyšší hustotou točivého momentu v průmyslu, vyvíjí účinné a spolehlivé přístroje při splnění nejpřísnějších norem kvality.
Tento přenos znalostí dává jejich vývojářům rozhodující výhodu a umožňuje jim získat nejlepší výkon z motorů pro elektrokola, i když chtějí dobýt jen Vaše místní cesty a ne vesmír. Společnost TQ využila tyto znalosti ve svém závodě v Bavorsku a částečně automatizovala výrobu motorů pro elektrokola.

Při vývoji motoru HPR 120S se také mohli opřít o své vlastní odborné znalosti v oblasti robotiky. Význačným rysem jejich současného motoru je jeho ohromný točivý moment 120 Nm a kompaktní design. Inženýři mohou dosáhnout maximální účinnosti díky složité výrobní technologii, která z motoru vytlačí vše, co je v jeho možnostech. Spoluprací s DLR (německým centrem pro leteckou technologii) a spojením dvou světů dělá TQ rozhodující technologický skok ve vývoji motorů pro elektrokola. Podle Lukase Ginnera, účetního manažera pro TQ RoboDrive, se zaměstnanci DLR nechali slyšet: „Pokud nebude fungovat motor TQ, nebude fungovat celý projekt!“

Týmová práce dělá nejlepší produkty!
Při návštěvě TQ v Inning am Ammersee získáte celkový pocit z jejich vášně pro technologie a touhy nabízet nekompromisně dobrou kvalitu. Pod jednou střechou spolupracuje mladý tým vývojářů, stratégů a nadšenců do elektrokol. Vzdálenosti mezi jejich kancelářemi jsou krátké, proto když se diskutuje o novém prototypu motoru, zodpovědní mohou jednoduše naskočit na elektrokolo, důkladně ho otestovat a poté poskytnout zpětnou vazbu svým kolegům z vývoje.
TQ se snaží optimalizovat pracovní podmínky kde se dá, i s věcmi tak zdánlivě banálními, jako je oběd. Moni, přátelská a spolehlivá paní z jídelny zajišťuje, že nikdo nebude hladovět - je vždy připravena přidat nášup!

Výroba se nachází o patro níž a i zde oddělení vždy spolupracují. Všechny součásti motoru jsou vyvíjeny, testovány a montovány na místě. Byli jsme překvapeni vysokou úrovní integrace a přesnosti v každé fázi výroby. V případě potřeby jsou dokonce měděné dráty pro motory navíjeny ručně, protože je to jediný způsob, jak dosáhnout maximální hustoty mědi potřebné pro zisky v přesnosti a výkonu.

"Bylo by levnější outsourcovat výrobu do Číny. Je však pro nás důležité udržet výrobu a dodavatele blízko a dostat z nich vše, co můžeme."
Simon Hoffmann, vedoucí oddělení, TQ E-Mobility

Týmová práce se neprojevuje jen napříč interními odděleními, ale také v jejich spolupráci s cyklistickými značkami. Stejně jako jejich ostatní divize se i TQ vnímají především jako vývojový partner. Vzhledem k tomu, že se jedná o malou agilní jednotku, dokážou vyhovět specifickým potřebám jednotlivých značek - nabízejí individualizaci a ladění podle konkrétního produktu.
Motor a jeho potřebné komponenty jsou přizpůsobeny potřebám každé značky elektrokol. Namísto mentality typu „ber nebo neber“ vidí cyklistické značky jako partnery a sobě rovné. TQ může vyvinout, vyrobit a dodat každý komponent, od displeje, dálkového ovladače a systému správy baterie až po motor. Tento koncept služeb se vztahuje na každou fázi vývoje produktu, protože vývojáři v TQ jsou přesvědčeni, že dokážou vytvořit nejlepší elektrokola pouze tehdy, když všichni pracují na řešení společně.

"Sami sebe vnímáme jako poskytovatele služeb."
Anna Vodickova, Produktový marketing, TQ Drives
Po naší návštěvě v Inning am Ammersee je jasné, že v TQ se pracuje na něčem velkém. Bavorský tým pracuje na nových konceptech a slibuje redefinici výkonu. TQ chtějí utvářet budoucnost trhu a udělat další krok s pomocí svého rozsáhlého know-how a vášně, kterou cítíte u každého zaměstnance. Těšíme se na další úroveň systémů pro elektrokola!
Zdroj: https://ebike-mtb.com/en/tq-e-mobility-visit/